Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin

Güneyce'den İspir'e

Bu gezi için iki öğretmen arkadaşıma teşekkür ederek başlayayım.

Kadırga Yaylası için Atilla Korkmaz'a çok çok teşekkürler. Kadırga yazı ve fotograflar için bakınız:

ve Ovit Yaylası için Avni Yangaz'a çok teşekkürler. Beni davet ederek cesaretlendirdiler. Hem konuk etmeleri hem de arabaları ile gezdirip doğayı soluklamamı ve fotograf almamı sağladılar. İkiniz de sağolun.

2019 temmuzunda, Kadırga Yaylası şenliklerine gittim. Ama SİS nedeniyle fotograf alamadım. Ovit daveti için Avni öğretmene, ikizdere'ye gittim.

Bu vadiye gitmek için İyidere Köprüsü'nde indim. Karşıya baktım ki, İyidere Belediyesi'nin temizlik hizmetini gördüm. Birde sola baktım. Köprüye. Aaa deniz ile dere birleşmiş. Deniz seviyesi yükselmiş. Acaba sorun yaratır mı ki?

Avni öğretmenin arabasıyla döndük vadiye yukarı. İkizdere-Güneyce'ye gidiyoruz.

Önce İkizdere'den geçiyoruz. Beklemeden ilerliyoruz. Bu yol, aynı zamanda İspir-Erzurum yolu.

Avni anlatıyor bir yandan. Önce Güneyce ile Güneysu köylerinin farkını öğrendim.

Güneyce Avni Öğretmenin köyü. İyidere Vadisinde, ikizdere'ye bağlı şaşırtıcı bir doğası olan bir köy, Güneyce. Belediye iken politik nedenle köye çevrilmiş. Çay deryası bir doğa. Buna rağmen göç yemiş bitirmiş bu vadiyi.

Şaşırtıcı bir doğa çünkü; GRANİT KAYA kaplı vadinin üzerinde birazcık toprak var. O kadar. Hani evler üst üste duruyor. Hemencecik yuvarlanacakmış hissi uyandırıyor. Ama olmuyor ve o binalar yerinde yıllardır. Hatta 7-8 katlı olanlar da var. Çünkü, kayalar üzerine kurulmuş binalar sağlam temel üzerinde.

Şaşırtıcı bir doğa çünkü; çok sarp. Evlere gidiş yolları çok dar ve zor. Tabi bilindiği gibi, Karadeniz yerleşiminde evler dağınık. Herkes kendi mülküne bina kuruyor. Kentleşme ise dere yatağına ya da yakınına yapılıyor. İşin garibi, sel olup kendilerine zarar verince, fazla ağlayıp feryat ediyorlar. Yer olmadığından dere yatağına bina kuruyorlarmış. Kurmayın. Hemen kaldırın binaları dere yatağından.  Hayır, illa kuruyorsan cezanı çekeceksin. Neyse biraz karışık gibi duran bir mesele.

Şaşırtıcı bir doğa çünkü; o kadarcık az toprak üzerinde bunca bitki, su, hayvan ve canlı yaşıyor. Bu vadinin florası da çok değerli. Türkiye'nin diğer bölgelerinde de bu değerde vadiler çok. Yani Türkiye çok değerli bir ülke. Yani bu değeri anlamamız ve korumamız çok çok gerekli. Bir ayrıntı, bu bölgede tarım arazisi yok denecek kadar az olunca, AYI şikayetleri çoğalıyor. Ürünlere çok zarar vermesi önlenemiyor. Hele BAL KOVANLARI korunamıyor ve çeşitli önlemler alıyorlar. Ağaçlara, şelale kıyılarına, sarp kayalıkların ortalarına kovan guruplarını kurmaları bazı önlemler.

Avni arabasıyla gezdirmeye başladı. Bir yandan her ayrıntıyı anlatıyor. Bende bir merak, her yeri gözlüyorum. Burada da sis çok. Ben güneşli ortamı, nemsiz, sissiz, tozsuz ortamın fotograflarını arıyorum. İzleyenlere sevecekleri fotograflar sunmak istiyorum.

Ünlü Anzer Balı alınan o vadiyi kavrayamadan gezdik ve ayrıldık. Az fotograf çektim. Nasıl şaşkın ve üzgünüm. Bir daha dönelim diyemedim. Meşeköy Köyü /Petran (Batran) , Kirazlı Köyü / Manle, Çamlıkköy Köyü / Köhçer, Şimşirli Köyü / Komes geçtiğimiz köylerden bazıları. Görüldüğü gibi Trabzon köy adları (Yiğitözü-Zanike) gibi  buradaki köy adları da değiştirilmiş-asimile edilmiş.

Bu vadide alınan her nefesin, görülen her görselin, içilen her damla suyun, alınan her yudum içkinin bir değer olduğunu düşünüyorum. Bu vadide önceki yıllarda yaşayanlar çok uzun yaşamışlar. Öyle doktor, ilaç da bilmemişler. Oysa göç verip, kentlere gidenler arasında hastalıklar, kanser bilmem neler çoğalmış. KAPİTALİZM KENTLEŞME demektir. Kentleşme ise sağlıksız koşullar ve hastalıklar.

Sermaye bu vadiyi de ele almış. Bilmem kaç tane HES kurmuşlar. Anlatılanlar dudak uçuklatacak ötesi. Ovit Yaylası ve İspir'e varana değin kaç kez kalp çarpıntısı geçirdim. Ağlayarak çektiğim fotografları görünce bilmem siz de ağlayacak mısınız? Bu rezalet HES furyasından vaz geçilmeli. Çünkü; alınan enerji çok değersiz seviyede ve az.

Ovit Yaylası garip bir soğukluk ya da sevinç yarattı bende. Güneşliydi. Tam fotograf ortamı. Ancak yapılan evler, balcıların yaptığı barakalar, çok sık camiler, dağlardaki Kuran Kursları başı boş biçimde yer almışlar. Haliyle çekeceğim doğa fotografları içindeler. Elbette bir eleman olarak yararlanmak olası ama istemiyorum. Hele ne o öyle, buradaki bir sülalenin arasındaki sürtüşme doğaya ne zararlar vermiş. Hatta insanlara da. Biri kardeşine kızmış, kendine bir cami daha yaptırmış. Kardeşinin yaptırdığı camiye gitmezmiş. Öyle ya kardeşinin camisi, başka bir dinin camisi!

Ovit'ten, İsipir'e doğru ilerliyoruz. İkizdere Vadisi içinden geçen Rize-Erzurum yolu için tünel yapılmış. Henüz açılmamış. Bakmayın politik çıkarlar için açılanlara. Yapım sürüyor. Ve bu yol üzerinde gene bilmem kaç HES inşaatı. Biri suyu tutmuş, Enerji edinmiş, suyu salmış. Öteki tutmuş ve böyle sürmüş. İşte biri tutmuş, bırakmş, ötekine gelmiş sıra. Nasıl bir furya, REZALET!

İspir çok sıcak. İspir Kalesi ve Çoruh Nehri fotografları alıp çıktık yola.

İkizdere Vadisi sisli ve az sonra yağmurlu. Güneyce Köyü şelalesi son fotograflar. Halim Balcı'ya da selamlar.

Şimdi ne yapmalı? Dereye inmeli, derenin akışını seyrederek ve sesini dinleyerek rakı içmeli. Hadi öyleyse. Yarasın!

Yeniden gezebilmek umudu ile.

"Türkelli'den Tünya'ya bir Damla T"

Sanata dokunmaya devam.

Sanat; güzel duyguları geliştirir. Güzellikleri görmeyi, aramayı ve üretmeyi etkinleştirir. Güzeli üretirken, güzel insan oluruz.