Kadraj, doğayı-konuyu incelemeye başlamaktır.

Nereye bakıyorsunuz?

Kadraj, vizörden bakarak görünümü istediğimizce ayarlama işidir.

Bazı bilgiler deneyle oluşur ve alışkanlık edinilir. Bir daha dönüp sorulmaz. İşte başlangıç çok değerlidir. Basit gibi görünen tüm bilgilere dikkat!

Başlayabiliriz:

  • Fotograf makinesini çantasından çıkarınca, mutlaka boyuna asmalı.
  • Objektifin koruyucu kapağını açınca korumalı bir yere (çantaya) yerleştirmeli.
  • Diyoptri (bakaç) ayarını gerekiyorsa yapmalı.
  • Makineyi sol el avucuna oturtmalı ( kişi nasıl rahat ediyorsa değil), objektifi sol el parmaklarıyla çevirebilir biçimde avuç içinde tutmalı.
  • Sağ el ile makinenin gövdesini (badi), işaret parmak deklanşöre denk gelecek biçimde kavramalı.
  • Kolları yukarı kaldırarak, makinenin vizörünü göz seviyesine doğru yükseltmeli. Bu durumda sol kol gövdeye yaslanmalı-yapıştırılmalı ki olası sallanmayı önlemeli. Boyun dik durmalı.
  • Bir gözü kapatarak vizörden görmeye çalışmalı. Kadraj yapmalı, konuyu incelemeli.
  • Ayakta durmanın çeşitli pozisyonları zamanla öğrenilir. Makinenin sallanması mutlaka önlenmelidir. Sol ayak yarım adım öne çıkmalı, sağ ayak ise yerinde dururken 90 derece sağa çevrilmeli. Sol ayak ileri sallanmayı, sağ ayak ise yana sallanmayı durdurmalı.
  • Hangi yükseklikten fotografı kadraj yapmalı?
  • Deklanşöre yarım basıp (otofkous-otomatik netleme) fotografı kadrajlamalı, (beğendiysek) parmağı kaldırmadan tam basmalı. CLİCK İşte çektiniz.
  • Çerçeveleme her zaman gerekmez, konuya göre seçim yapılmalı.
Ana konu ve çerçeve

Çerçeve

Fotografta, ana konunun çevresindeki, ana konuyu saran elemanlardır. Konuyu sınırlamak, kenarlardaki elemanlarla bir çerçeve içinde ölçümlemektir.

Çerçeve olan elemanlar fotografa ne katarlar:

  • Ana konuyu besler,
  • Renk uyumu sağlar,
  • Denge kurar,
  • Gözü ana konuya yönlendirir.
  • Ana konuyu dikkatten uzaklaştırmaz.